برای عشقان

عشق یعنی چه؟

برای عشقان

عشق یعنی چه؟

فرهاد دریا، با سرایش آهنگهای دلپذیرش

 

فرهاد دریا، با سرایش آهنگهای دلپذیرش به دلهای خستهء غربت نشینان هموطنش شادی و فرحت را اهدا می کند.

 

موسیقی مرز و دیوار نمی شناسد. موسیقی معجزهء است که انسان را دوست دارد و موسیقی دیوار شکنی را تجلیل می کند .

    ( فرهاد دریا )

   در همین دو سه روز قبل خواستم بوسیله ء تلیفون از حال و احوال دوست قدیم و ندیم ام میرغیاث الدین اکبری که روزگاری زیر سقف هفته نامه ء کابل مصروفیت کاری مشترک داشتیم، با خبر شوم . او که با فامیلش در کانادا مقیم است ، بعد از اینکه از سلامتی جانش و صحتمندی مزاجش مرا مطمین ساخت ، برایم  از جریان  اشتراکش در کنسرت هنر مند پر تلاش و همیشه مبتکر کشور ما فرهاد دریا ، قصه نمود. من فرهاد دریا ، را سالها قبل زمان حکومت داکتر نجیب الله برای آخرین بار در بالرووم  هوتل کانتینتال کابل در محفلی که به مناسبت برگزیده شدن فرهاد دریا ، به عنوان هنرمند شایسته ء سال ، دیده بودم و آن زمزمه دل نشینش که آهنگ زنده یاد ساربان، (خورشید من کجائی، سرد است خانه ء من) را بدون موسیقی از تهء دل اجرا نمود ، هنوزهم در گوش هایم طنین انداز است. اینک بنا بر جالب بودن آنچه میر غیاث الدین اکبری، از فرهاد دریا ، شنیده و دیده و با همه علاقه ء که من شخصاً به هنر فرهاد دریا ، دارم آنرا با شما خواندهء صاحب دل قسمت می نمایم .

فرهاد دریا،  بتاریخ بیست اکتوبر سال روان عیسوی بنابر دعوت یما لودین، آواز خوان خوش صدای افغان مقیم کانادا به شهر میسسیسی اوگا تورنتوء کانادا غرض اجرای کنسرت آمده بود. کنسرت در استدیوم هاررشی سنتر با حضور بیشتر از دوهزار و پنجصد نفر از علاقمندان صدای فرهاد دریا، با اجرای چند آهنگ توسط یما لودین آغاز گردید. سپس یما لودین ، فر هاد دریا ، را با جمع از نوازندگانش ، با ذکر این جمله که ( اینک  فرهاد دریا ، با جهانی دیگری از موسیقی با شما خواهد بود ) روی ستیژ دعوت نمود. در حالیکه کف زدن های ممتد حاضرین فضائی پر از شور و هلهله را بوجود آورده بود ، فرهاد دریا، پای برهنه با جمع از نوازندگانش روی ستیژ آمد و آهنگ سلام علیکم موکادیشو و به همین ترتیب  چند آهنگ دیگر از ساخته های خودش را اجرا نمود . سپس ضمن ابراز تبریکی عید خطاب به حاضرین کنسرت  چنین گفت :

سلا م علیکم

عید نقل بزرگ ، بزرگترین خوشی ها ، زیر دندان مبارک شما .

سپس با اجرای چند آهنگ دلنشین دیگر به نوازش روح مشتاقان آوازش پرداخت. فرهاد دریا، ضمن صحبتی در مورد کوچه برای حاضرین گفت :

مدتی است که من در خدمت کودکان که سر پرست ندارند ، خود نان آور فامیل های شان هستند . پروژهء را بنام کوچه تدارک دید ام و اینک برای دو هزار فامیل که نان آور فامیل شان فقط و فقط کودکان هستند حساب بانکی را باز نمودام که ماهانه به حساب هر فامیل  پنجاه دالر امریکائی انتقال میشود. این پول به آنعده از کودکانی اختصاص داده شده که ضمن مصروفیت کمائی نان به فامیل ، به مکتب میروند. هر کس می تواند به صورت انفرادی هم به این حساب بانکی مساعدت مالی نمایند .

فرهاد دریا ، بعد از یک تفریح در حدود پانزده دقیقهء با لباس ملی افغانی که لنگی به سر داشت دوباره روی ستیژ آمد و قبل از اینکه به اجرای آهنگهایش بپردازد، به معرفی نوازندگانش که او را در اجرای کنسرتش همکاری می نمایند پرداخت :

-  کیبورد نواز بیژن ایرانی تباری که در آلمان متولد شده .

-  ترمپت نواز افریقائی تباری که در آلمان متولد شده .

-  درم نواز ( جازیست ) پیتر بلغاریائی تبار که در آلمان متولد شده .

-  گیتاریست پاول المانی.

-  دهلک نواز  هندوستانی.

وی  بعد از معرفی همکارانش گفت :

موسیقی مرز و دیوار نمی شناسد، این ترکیب متفاوت بین المللی برای عید ما، موسیقی می نوازند، موسیقی معجزه است که انسان را دوست دارد. موسیقی دیوار شکنی را تجلیل می کند .

 این محفل بزم و طرب که  قریب سه ساعت ادامه یافت، برای اشتراک کنندگان حال و احوالی از تننازی های سرود و ساز اهدا نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد